Kırgızistan

BİŠKEK

Kirgisiztan sınır kapısına geçtik asker türkmüsünüz dedi kendisi Özbek olduğunu söyledi türkiye’yi sevdiğini askerliği bitince turkiyeye gideceğini söyledi. Pasaport kontrolüne geçtik polisler hoşgeldiniz dediler 5 dakikada işlemlerimiz bitti arabamızın da göz kontrolü yapıldı geçtik. Hemen giriste dövizci gördük oradan euro bozdurduk som aldık çok düşük bozuyorlar şehirde bozdurmak daha evla. Şimdi kart aldık Q! 100 som 10 tl tekabül ediyor. Kirgisiztan nin en iyi hattı çekmediği yer yok. An itibariyle 1600 mt yükseklikteyiz full çekiyor İnterneti çok hızlı. Saat 20.00 çocuk oyun parkı gördük gümrük geçişinde çocuklar sıkıldı durduk 2 saat oynadılar. Gece yarısı Biškek geldik Asia Mall alisveris merkezinin otoparkina aracımızı cektik. Cadırimizi açtık uyuduk.

26.08.2018

Sabah erkenden uyandık. Kazakistan polislerin vermiş olduğu rahatsızlıktan oğlumuzun doğum gününü unuttuk.

Asai mall yeni açılmış bir alışveriş merkezi çoğunlukla Türk markaları olan büyük bir yer. Kafeye gittik oğlumuzun doğum gününü kutladık. 2 gün daha aynı otoparkta kaldık sakın ve güvenli bir yer. Alışveriş merkezinin güvenlik müdürü yanimiza geldi hoşgeldiniz dedi adının cengiz olduğunu söyledi neye ihtiyacınız olursa cengiz diye seslenin yeter dedi. Bu konuşmalar türkçe yapiliyor.

Ertesi gün Türk Büyük Elçiliğine gittik sıkı güvenlik önlemi vardı Kırgız polisler iki araba kapıda bekliyorlardı durdurdular ben Türküm dedim giriş kapısındaki zili çaldım içerken ne istiyorsunuz dediler derdim var dedim. Kapıyı açtılar buyrun dediler kapıda bekleyen güvenliğe haber verdiler içeri aldılar. TC dış işleri Bakanlığının sitesinde Kırgızistan için sadece vize yok yazıyor başkada hiçbir bilgi yok hiçbir sitedede net bir bilgi bulamadık. Sormak istediğimiz 3.4 gün içinde register yapılıp yapılmadığı. Caranavistan adlı bir site gördük bu sitede bordo renkli Tc pasaportlarin Kırgızistan da 90 gün hiç birsey yapmadan kalinabilecegini yazıyordu netleştirmek için büyük Elçiliği gittik onlarda 90 gün hic birsey yapılmadan kalinabilecegini söylediler teyit etmiş olduk. Elçilikten Kırgız vatandaşlarının turkiyeye gitmek için beklediğini gördük ve bir konuşmaya şahit olduk 20 li yaşlarda genç bir kadın neden Türkiye gitmek istiyorsunuz sorusuna burada açım Turkiyede iş var diye cevap verdi.

İssik göl dünyada tuzlu gol olarak ikinci büyük gölü müş . Karakol issik gölün en büyük şehri . Yola çıktık kazakistan da nefret ettiğimiz rüşvetçi trafik polisleri maalesef burda da var. Biškek den issik göl karakol şehri 360 km 150 km de 3 sefer çevirdiler toplamda 3.000 som paramızı aldılar karşılığı 300 tl.

Karakol geldik burası rus döneminde bürokratların yaşadığı bir şehirmiş. Çin kökenli dungan müslümanları yaşıyor. Rus ortodoks’Holy Trinity Cathedral’ 13 yy. da yekpare ağaçtan yapılmış muazzam güzel burayı gezdikten sonra Biškeke doğru dönüyoruz gölün kenarında sakın bir yer gördük. yemek yemek için mangalimizi yaktık etimizi pişirirken bir bisikletli geldi almanmiş adı feri davet ettik bizimle yemek yedi sohbet ettik 21 yaşında bisikletle dünyayı geziyor efendi bir adam 2 saat yemek yedik sohbet ettik. Beraber gitmemizi teklif etti trafik polislerinin canavarligini anlattık akşam yola çıkacağımızi söyledik oda 30 km uzaklıkta konakliyacagini söyledi ve ayrıldı. Hava kararınca Biškek doğru yola çıktık hiçbir yere uğramadan sabaha karşı biskek geldik bu kötü trafik polislerinin yüzünden gündüz görülmesi gereken güzellikleri kaçırdık. Parkimiza geldik yattık.

29.08.2018

Sabah bir gürültüyle uyandık otoparkı bariyerlerle çeviriyorlar bize siz durabilirsiniz dediler 2 gün gösteri yapılacakmış hafta sonu. Aksam üstü bir adam yanimiza geldi derinceli olduğunu 41 plakayı görünce şaşırdığını az ilerde evinin olduğunu hanımı ve 3 çocuğu ile yaşadığını akşam çayına davet etti gelirseniz seviniriz dedi telefonunu aldık biz size haber verelim dedik. Akşam yedi gibi aradık davetlerine icabet edebileceğimizi söyledik. Yarım saat sonra arabası ve iki kızı ile geldi evlerine gittik osman bey ve ayna hanım. Osman bey Trabzonlu Tc vatandaşı ayna hanım Türkmen vatandaşı. Bizi çok iyi ağırladılar iyi bir aile biz kendilerini sevdik. Kirgisiztan da bize çok destek verdiler. Kendilerine tekrar teşekkür ediyoruz Turkiyeye geldiklerinde kendilerini ağırlamaktan mutluluk duyacağız.

Sabah erkenden kalktık Atatürk parkına gittik çocuklarla dolaştık Tıka nin çalışmalarından bir tanesi.

Oradan Cengiz Aytamov mezarı stalin döneminde katledilen Kırgız halkı adına yapılmış anıtı ziyaret ettik bugün burada bizden önce Sayın Cumhurbaşkanımız ve sevgili eşi burayi ziyaret edip çelenk bıraktılar.

Talas doğru yola çıktık. Talas araplarla cinlilerin savaşın da Karahanli türk devlerinin destek verdiği bir meydan muhaberesi ilk Müslümanligin kabul edilişi. Müslümanlık adına Talas savaşi çok önemli. Talasa giden yol 3.000 mt. zirvesi olan dağin eteklerindeki vadiye yayılmış bir şehir fakat gene Kırgız trafik polisinin vahsililigine ugradik talas şehir girişinde 4 kişi araçımızın on yan camlarindaki filmleri parcaladilar. 5.000 com paramızı aldılar (500 tl.) Moralimizi bozdular bizde gezecek hal bırakmadılar sabahın 09.00 da. Kırgız ve kazak trafik polislerinin vahsiliklerini her mecrada anlaticaz yazicaz taki rüşvetten yolsuzluktan vazgectiklerini duyunca vazgececegiz ve tekrar onlara rağmen kirgisiztan ve kazakistan geleceğiz. Talas da çiktik osh …km 7.000 mt zirvesi dağa tirmaniyoruz tanrı dağlarına tüneller açmışlar uzun tüneller. …. Gölün olduğu şehre geldik küçük bir şehir arabamızı yikattirdik bir benzinlikte cadırimizi açtık.

Sabah erkenden bankaya gittik para çekmemiz lazım. 3 personelli olan küçük bir banka üçünde türkçe konuşuyor. Yakit ikmali yaptıktan sonra yola devam ettik.

300 km yolumuz var coğrafya harika …….. nehre paralel 100 km yol aldık çok büyük bir nehir turkuaz rengi suları yollar gayet güzel asvalt celalabat geldik. Celalabat girişindeki. ……….. atlı heykel

Küçük fakat güzel bir kasaba Özbekistan açılan dostluk sınır kapısı Özbekistan andijan sınır kapısı olan bir kasa. Meydanda yol boyu ağaçlıkli bir alan yan yana kebapçı lar ve cay ucuz lezzetli ve çok kalabalık.

Üzkente geldik burası Karahanlilarin meşhur gözetleme kulesi ve yapılarının da olduğu tarihi bir kasa. Tarihi yerlerini ve çarşısıni dolaştık.60 km sonra osh geldik.

Osh fergana vadisinin güney ucu nüfusun çoğunluğu Özbek olan bereketli topraklara sahip bir şehir. Süleyman dağına çıktık dağın zirvesindeki Babürşah tarafından yaptırılan küçük bir cami var. Hz. Süleyman’ın yattığı vücut hatlarının taşa siyaret ettiği söylenen magarayi gördük. Müzesini gezdik. Dağın zirvesinden şehri resimledik görülmeye değer bir manzara. Osh milattan önce kurulmuş bir şehir ve çok kalabalık. Buradan aslanbob doğru yola çıkıyoruz.

Aslanbob …….km gece yarısı köy meydanına geldik. Aslanbob nüfusu 18.000 tamamı Özbek olan bir köy güzel insanların yaşadığı bir yer 1 hafta kaldık iki şelalesi ile dünyadaki en büyük ve tek ceviz ormanı ile yaşanması güzel bir yer. Anlatmakta hiç zorluk cekmedigimiz ucuz etin sıcak ekmeğin tarla domatesin in olduğu bir yer. Bizi şelaleye götüren taksi şoförü gayret beyin evine misafir olduk Özbek pilavını ilk orada yedik. Gayret bey ve eşi balindan cayina Özbek pilavindan vişne suyuna kadar sofra kurdular güzel insanlar sagolun.