Magadan
Magadan Oblastı

Feribot tan indikten sonra 150 km yol yaptık yanyana kaferin oldugu iki istasyonun bulundugu bir kasabada cadırimizi açtık yattik. Sabah saat on da kalktık güzel uyuduk.

06.07.2018 Cuma

Toparlandık Slovenya plakalı bir araç yanaştı türk plakasını görmüş yanimiza gedi bize türkiye ekmek yumurta çok güzel dedi biraz sohbet ettik Magadan dan geliyormuş aracında üç adet yedek lastik vardi sorduk magadan yolları dedi. Sonradan yaşadık ki magadanin yolları toprak ve çakıl dökülü yol. Yol üzerinde küçük küçük köylerden geçtik yol üzerinde her koyun girişinde ibadethaneler, yarisma ve gösteri alanları gördük sakha türkleri ne aitmiş.

Megina Aldan karşısı Keskil arası küçük feribotla karşıya gecicez. Saat beşte feribota bindik sekizde karaket edecegini ve bir saat sürdüğünü söylediler. Dolmasini beklemedi saatinde kalkti feribottan inerken aliyorlar ücretleri fiyati 1.000÷13=76 tl.

eribottan indirdikten sonra toprak yoldan 30 km devam ettik bir istasyon gördük eski düzenek olduğu için yakit almadik ( hata yaptık ) bir sonraki benzin istasyonu 350 km benzinimiz bitti yedek bidonlarda 30 lt benzinimiz var orman içindeki nehrin kenarına çektik önce buz gibi kar suyu ile yüzümüzü yıkadık sonra araçımızın deposuna bidonlardaki benzini doldurduk. Bir sonraki istasyona yetişiriz inşallah.

Çok güzel orman yollundan gidiyoruz erimemiş karlar var dere yataklarında ve yeşilin her tonu cam kokuyor dışarısı ve soğuk. Terk edilmiş ürkütücü bir yerde eski model benzin istasyonu. 400 km de benzinimizi fulledik fiyat artmış en son kırk dört ruble idi burada elli dört oldu. Magadan yoluna girdikten sonra 1.500 km orman içi toprak yol benzinlik ler arası mesafe 400 km.( bizim yol boyunca tespit edebildiklerimiz burayı bilenler ara yollardaki köylerde bulubiliyorlardir belki) Yedek lastiklerin olması yedek yakıtları bidonlarinin olması şart diye düşünüyoruz birde içme suyu. Yakuts dan 30 adet küçük su 4 adet büyük su aldık 1 gün sonra bitti ve magadan yolunda marketlerde su yok olanlarda çok pahalı yirmi ruble olan su bu köyler yuzyirmi ruble. Yakuts dan magadana gelenler mutlaka ihtiyaçlarını 2.000 km yi göze alarak yakuts dan yapsınlar yolda bulamayacaklar.

Yol boyu 1600 km kemik yolu zamanında yapilmis ağaç köprüleri resimlerini çektik. Yola devam ediyoruz en son benzin aldığımız yedek bidonlarimizida doldurdugumuz kasabadan şuana kadar yaptığımız km 351 görünürde istasyon yok. 400 km istasyon bulduk terk edilmiş kasabanın eski pompaları olan bir istasyon fiş bile vermiyor benzini aldığına şükret tavrı öyle. Depoyu fulledik magadana yaklaştıkça pahalilaşiyor benzin. Magadana 100 km kala yol asvalt oldu yolda saat gece yarısı 01.00 dörtlüleri yakıp durduk araç kontrolü için yanımızda bir jip geçiyoruz biraz yavaşlar gibi oldu baktık arabanın arka plakası düşüyor selektör yaptık durdu gece yarısı bu yollarda kimse durmaz diyorlardı hemen durdu geri geldi bizde yanına gittik bir ihtiyacımız olduğunu sandı fakat biz plakasının düşmekte olduğunu gösterdik teşekkür etti ( iyiliğin karşılığı iyilik)

magadana gece yarısı 02.30 da girdik. Rusyanin araba ile ulaşılabilen uzak doğu ucunda asyanin kuzey doğusunda pasifik okyanusu kıyısında magadan. Vladivostok yol yok kışın oluyormuş çünkü heryer donuyormuş ancak o zaman gidilebiliyormuş. Bura da araştırdık şuana kadar vladivostok feribot yok. Aracı konteynira yüklememizi on gün sonra vladivostok dan alabileceğimizi söylüyorlar. Bizimde uçakla gidebilecegimizi söylüyorlar. Fakat bizim için on gün çok uzun süre tekrar geri döneceğiz aynı yoldan şuan öyle gözüküyor arabayida yeni yikatmistik ona üzülüyoruz bu yoldaki toz başka hiç bir yerde yoktur. Magadan da alışveriş yaptık herşey çok pahalı marketin otoparkında rus vatandaşı yanimiza geldi türkiye’den olduğumuzu öğrenince domatesin fiyatını sordu magadan da domatesin kilosu 4 $ 17 tl. Adam turkiyede ne kadar diye sordu bu mevsimde 1 tl. dedik gemi ile getirin de ucuz domates yiyelim dedi araba fiyatları da burada ucuz dedim bizim şuan kullandığımız araba rusyada elli bin tl Tc de yuzellibin tl ve heryer toyota çoğuda sağdan direksiyon çünki araçlar çok ucuz. Geldiğimiz akşam saat gece yarısını geçtiği için liman kapısının karşısında çadır açmistik sabah dokuzda kamyon ve motor sesleriyle uyandık toparlandık yikamaciya gittik yıkmanın sahibi türk olduğumuzu için bize selam verdi çalışanlarına birşeyler söyledi sanırım iyi yıkayın ilgilenin dedi magadan da çok daha fazla ilgi gördük yaşlı bir rus kadın bizi evine davet etti yoldan geçenler selam verdi gören yanimiza geldi araba ile resim çektirdiler gören takdir ediyor ve bizi alkışlıyorlar buda seyahatimizin güzelliğini gösteriyor gurur veriyor türk plakalı araç ile asyanin kuzey doğusunda dolaşmak bize nasip oldu çok şükür marketlerde çalışan Özbek vatandaşları türkçe konuştuğumuzu duyuyorlar seviniyorlar yanimiza geliyorlar türkiye dünyadaki bütün türklerin ana yurdu. Otelleri araştırdık çok pahalı ve yer yok bizde limana giden yol üzerindeki pasifik kıyısında mamut heykelinin olduğu parkta cadırimizi açtık burada da pek çok kişi yanimiza geldi sohbet ettiler tebrik ettiler çocuk yetişkin herkez arabanın yanına gelen resim çektiren bir gurup feyruz diye seslenince konuştuk iranlimisiniz dedik dört erkek iki kadın ikisi iranlı dördü Özbek olduğunu söylediler türk olduğumuzu anladıkları an Recep Tayyip Erdoğan dediler evet bizim Başkanımız onu seviyoruz dedik onlarda sevdiklerini söylediler Pasifik kıyısındaki sohbet bizi evlerine davet ettiler fakat bizim evimiz güzel çünki deniz manzaramiz var teşekkür ettik. Arabamızın birkaç küçük arızası var yarın servise götüreceğiz ve buradaki bir gemi acentesi ile görüşmemiz var. Yakuts magadan arasındaki yolda en sağlam arabanın bile problem yaratacağını düşünüyorum bizim arabanın çukurlara girmekten sağ kapının kilit kısmı gevşedi ayarı bozuldu ve küçük bir elektrik arızası oluştu egzos da yerinden çıktı ve yağının değişmesi gerekiyor allaha şükür çok büyük bir arıza ile karşılaşmadık inşallah da karşılaşmayiz.

10.07.2018 Salı

Sabah 09:00 kalktık kahvaltımızı yaptık çayımızı kahvemizi içtikten sonra Ferco denizcilik şirketine doğru geçtik. Konteyner taşımacılığı yapiyorlar bu şirketi. ……. Murat kardeşimize rica etmiştik sasco firması ile görüşmesini istemiştik görüştü ve bize bu firmayida buldu görüşmüş firmanın sabah bizi beklediğini söyledi murata teşekkür ediyoruz ilgilendiği ve bize zaman ayırdığı için. Saat 11:00 de fesco daydik murat beni arayın size Rusça tercümanlık yapıyım demişti fakat birkaç soru soracağımız için translayter ile hallettik. Sorularımız şunlar japonya ve güney koreye aracımizla gidebilecegimiz feribot varmı, magadan dan vladivostok aracımizla gidebilecegimiz feribot varmı, vladivostok japonya ya feribot varmı cevabı şuydu yetkilinin magadan,vladivostoka aracınızı konteynir ile yollarız süresi on gün sizde uçakla geçersiniz dedi magad ve vladivostok dan japonya ya araç ile gidiş yok konteyner ile yollanıyor sizde uçakla. Bizim için on gün çok uzun süre karadan geri dönmek daha iyi. Japonya ya konteyner ile artık gonderirsek Rusya ve Japonyada gümrük işlerinde zorlanacagimizi düşünüyoruz prosedür fazlalığından ve bizim de çok iyi türkçe konuşmamızdan konuşmamız bunlar kararımız vladivostok gidip kendimiz öğrenmeliyiz belki aracımızı vladivostok bırakıp uçakla veya gemi ile geçebiliriz. Fesco dan çıktık tan sonra aracımızın kapı ayar anahtarını aldık. Bilgisayarcidan bilgisayarimizayeni şarj kablosu aldık. Market alisverisimizi yaptık.

Magadanin girişindeki en yüksek tepeye 15 mt yüksekliğinde 56 metre küp alana sahip taş’dan oyularak yapılmış anıt GULAG kamplarında çeşitli milletlerden insanlarının esir tutuldu kolima yolunun yapımında ve altın madenlerinde zorla çalıştırılıp açlık,sefalet ve zulüm den ölenleri toplu halde yola ve bölgeye gömüldükleri için adı kemik yolu ölüm yolu diye geçiyor sayıları milyonlarla ifade ediliyor (stalin dönemde). Ölenlerden özür dilemek için Rus ve Magadan yöneticilerinin izni ile Kamil KAZAEV tarafından heykeltıraş Ernst NEİZVESTNY yaptırılmış. Maska skorbi (Üzüntü maskesi) ön yüzünde insan kafalarının gözyaşı şeklinde betimlendiği arka yüzünde diz çökmüş ağlayan genç bir kadın üstünde haç üzerinde başsız bir adam. Haç eski ortodoks inancını temsil ediyor fakat sadece müslüman kırım tatarlarin’dan birbuçuk milyon insanın öldüğü biliniyor (1929,1953) GULAG kamplarına insan topladılar stalinin ölümüne kadar. Bununla ilgili Aleksander Soljenitsin’nin gulag takim adalari adlı bir kitap yazılmıştır oda okunmalı Türkçesi var. Yedek depolar dahil benzin aldık yakutsa doğru yola çıktık saat 17:00 470 km gece yarısı saat 03:00 yol üzerinde park alanında yattık. Sabah 09:00 da kalktık sol arka lastiğimiz inmişti hava kompresörü ile şişirdik yola devam ettik ilk kasabada lastikci ye girdik toprak ve taşlı yol lastiği deforme etmiş. içten yama yaptı 1.000÷13=75 tl ödedik tekrar yola çıktık. 700 km de nehir kenarına çektik kamp ateşimizi yaktık su isittik hazır bardak makarna almıştık onları denedik fena değil çayımızı kahvemizi içtik araçımızın içini toparladik çocuklar nehirde oynadılar şampuanla kafamızı yıkadık çok soğuktu. Daha öncede bahsetmiştik çok ciddi sivri sinek var heryerde arsız sivri sinekler ilaç sıktığımız halde pantolonun üzerinden isiriyorlar kolonyamız bittiği için limon ile tedevimizi yapıyoruz. İndigirka nehri ile paralel yolda devam ediyoruz 900 km de giderken uğradığımız benzinciye uğradık depomuzu doldurduk benzin hala pahalı 59÷13=4.50 tl litresi. Yaptırdığımız lastiğimiz tekrar inmiş üç adet tamir kiti sıktık kompresörle havasını tamamladık fakat yapılan yerden hava kaçırıyor lastik tamir kitlerinin işe yaramadığını düşündük 50 km daha gittik bir tır lastiğini tamir ediyor yanına yanaştık bizim lastiğimizin indiğini düşünüyoruz krikosunu kullanıp yedek lastiğimizi takmayı düşünüyoruz aşağı iniyorum lastiğe bakıyorum şaşırıyorum lastik sağlam hava ölçerle ölçüyorum aynı havada (50) tamir kitleri işe yaramış. Saat gece 01:30 gece yolculuk yapmak istemiyoruz fakat burada gece olmuyor büyük avantaj bu sebepten dolayı devam ediyoruz çocuklar uyudular bizde yazımızı yazıyoruz uykumuz gelince çekip aracımızı uyuyacağız. Orman yoluna girmeden son istasyonda aracımızı çekip uyuduk.

12.07.2018 Perşembe

Sabah 08:00 kalktık istasyondan benzinimizi fulledik’ten sonra benzincinin ofis olarak kullanılandigi barakanın ön yüzü oradan yakit alan veya geçen gezginlerin steckerları ile dolu en üstte bir boşluk bulduk TR stecker mızı yapıştırdık resimledik yola devam ettik.

Biz magadan’da gulag kampları izlerini sürdük sadece o dönemlerden kalma yıkılmış ağaç köprüler ve yolları resimledik. Ali ERİÇ beyin kitabında okuduğumuz Khandyga şehrinde özel bir müze gulag kampları ile alakalı. Birkaç kişiye sorduk bilmiyorlar tesadüf bir polis otosu gördük durduk sorduk sagolsunlar eskortluk yaparak kapısına kadar getirdiler. Ali beyin geldiği zaman müze küçük bir evde sergileniyormuş bugün ise bir binanın giriş katına taşınmışlar. İdarecisi Natasha hanim bizimle ilgilendi Türk olduğumuzu duyunca şaşırdı. Gulag kamplarından bulunan dikenli tel,tahta el arabası, buğday ezmek için ağaçtan yapılmış bir alet,mamut cinsi filin fosil kemikleri,bolca sagha liderlerinin ve magadandaki kazı yapan ekiplerin resimleri, semboller ve armalar. Ziyaretimizden sonra lastiğimiz gene problem yarattı yedek lastiğimizi taktik iki lastik almadığımıza pişman olduk bu markadan Rusya da bulamayacağız (bfgoodrich). Markete geçtik ihtiyaçlarımız için kasiyer az türkçe biliyor raflarında türkçe ayran yazan bir içecek gördük tadına baktık gayet güzel iki şişe daha aldık. Yola devam ediyoruz 30 km sonra nehir gemisine geldik saat 19:15 de hareket etti bu seferki gemi daha küçük motorsuz arkasında başka bir teknenin itmesi ile hareket ediyor. 50 dakkika da geçtik karşıya. 300 km sonra daha önce giderken konakladigimiz yan yana kafelerin olan alanda cadırimizi açtık yattik dışarıda hafif hafif yağmur yağmaya başladı.

13.07.2018 Cuma

Sabah korna sesi ile uyandık kafenin şu ihtiyacı için gelen kamyonetin suyu boşaltacagi gere çekmişiz kalktık biraz ileriye çektik tekrar uyumakta mümkün olmadı. Hemen karşımızda umumi tuvalet var kadın erkek ikisinde baktık buradaki tuvaletler tahtadan iki delik açmışlar altı çukur iki kişilik tuvaletler resmini instagram paylaştık mutlaka bakın biz ilk defa böyle bir tuvalet gördük. Yola devam ediyoruz feribota 30 km var. Manday a geldiğimiz’de çok kalabalık park etmiş araç vardı yol boyunca çok çeşitli yedek parça, nalbur,bahçe malzemeleri, ve market alisverisi yapmak için gelmişler.