Ulaan Üde

Galas hotel

28.06.2018 Perşembe

Saat 12:00 merkeze yakın otele giriş yaptık 3500 ruble /13 =295 TL temiz otel telefonlarımızı güncelledik otelin wi-fi çevrimdışı harita indirdik ben Uyudum kadınım çocuklarım şehri gezmeye çıktılar çocuk parkında vakit geçirdiler sabah kahvaltıya ineceğiz oda fiyatına kahvaltı dahilmiş. Kahvaltıya geçmedik yorgunduk 11:00 kalktık çıkış yaptık. 1 km yakınımızdaki meydanda dünyada yapılmış en büyük Lenin heykeli ( Vladimir Ilyich Ulyanov ) resimlerini çektik çok büyük bir bust etkilendik. Yolumuz üzerinde araba parçaları, nalbur malzemeleri satan bir pazara uğradık ahalisi Kırgız arabamızın jant göbeği eksikti toyota amblemli orada bulduk. Turkiyede tanesine beşyüz tl istemişlerdi buradan 3 adet kirkbes tl aldık. 20 km sonra Moğol çadırına benzeyen bir yapı afişlerini görünce restorana girdik bir adam ingilizce hoşgeldiniz dedi nerelisiniz dedi Türk olduğumuzu söyledik ozaman türkçe konuşalım dedi. Kardeşimiz Hazer Türklerindenmiş domuz etinden başka et yok dedi teşekkür ettik çıktık Guzargahimizin 80 km de 2 tane yan yan benzinlik gördük. Depomuzu fulledik Rusya da 92,95,98 oktan benzin satıyorlar en ucuzu 40.10 ruble en pahalısi 48. ruble arabamiza 92 oktan benzin koyuyoruz 40.10÷13=3.00 tl meraklıları için söylüyoruz sekiz silindir arabamız 0.50 kuruş km de yakıyor. 150 km sonra …… köyün girişinde kayalara resmedilmiş buda tabelası gördük. Dağın zirvesine çıkan orman yolu 20 km buda resmin 3 km kala 3 arac kadınlı erkekli 10 kişi gördük. Aracımızı durdurduk yanlarına gittik. Türk olduğumuzu söyledik Buryat olduklarını söylediler bize Şiva’nin resmini hediye ettiler birde mavi renkli esap verdiler Şiva ya ulaştığımız da oraya bağlayıp dilek tutmamız için. Resim çektirdik onlarda Şiva dan ibadetten donuyorlarmis. Dağın zirvesine doğru devam ettik yol iyice kötüledi 3 km sonra zirveye çıktık aracı park nettikten sonra 10 dakkika zirvenin ucuna doğru yürüdük. Buda resminin tadilatını yapıyorlardı. Resmin bulunduğu kayanın önüne geldik tek parça 30.40 mt ebadında kayaya buda resmini kazimislar. Tam karşısına platform yapmışlar insanlar yiyecekler bırakmışlar ( buskivi,sekerlemeler,pirinç, kavanoz içinde bal,peşine içinde su ve rengarenk esaplari bağlamışlar. Dua etmeye gelen bir adam bize işaret etti ileriye doğru gelin diye. Daha yukarıya çıktık patika yollardan tam dağın tepesinde düz bir kaya yanında dikey bir kaya le şeklini almış 80 cm buda heykeli var bizi götüren Buryat li hemen önünde diz çöküp dua etti. Biz biraz daha kaldık etrafı segretik. Sonra aşağıya doğru inişe geçtik. Köyün girişinde gölet var yanına çektik saat 19.30 araçımızın sol far lambası patlamış onu değiştirmemiz gerekiyor gece yola devam edeceğiz far lambasını değiştirdik yola çıktık. Çoğunlukla stabilize yoldan devam ediyoruz istasyon aralığı iyicene uzadı 80 km çıktı. İstasyonlar bizim köy istasyonları gibi eski pompalı. ulan ude den çıt yönüne doğru 300 km de küçük bir kasaba gördük girişindeki benzincide yattık saat 02.00. Sabah 09.00 kalktık hemen toparlandık çıtayı 300 km var. Ulaan ude çita arası %70 stabilize yol eylülde yağmur yağmaya başladıktan sonra bu yollar çamur palcik içerisinde olur ilerlemek biraz zorlaşır artık 4×4 çeker araç gerekir aksi takdirde yollarda kalınır. Yol boyunca küçük derelerin üzerine tahta köprüler kurmuşlar Düşüncemiz daha önce bu köprüler yoktu dere geçişleri yapılıyordu. Kasabalar arası çalışan Ural ve kamaz marka kamyonlar 6×6 çeker otobüs haline dönüştürülmüş kasaba ve köyler arası yolcu taşıyorlar kışın bu araçlar bu yollarda gidebilir. Yol boyunca onarlı onbeşerli gruplar halinde vahşi atlar dolaşıyorlar gece ve gündüz çok güzeller kızımız için durup resimlerini çekip seyrediyoruz. Saat 17.00 da çıtayı giriş yaptık…